Stilte voor de storm - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Laurens - WaarBenJij.nu Stilte voor de storm - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Laurens - WaarBenJij.nu

Stilte voor de storm

Door: Laurens

Blijf op de hoogte en volg Laurens

22 Februari 2015 | Chili, Puerto Natales

Last stop before Torres del Paine: Puerto Natales.

Puerto Natales is vooral de poort naar Torres del Paine, en eigenlijk verwachten we hier dan ook maar bar weinig van.
Wat hadden we het mis. Want Puerto Natales was een verademing ten opzichte van El Calafate. Als je aankomt zie je vooral een door de wind geteisterd dorp, waar donkere wolken naderen vanaf de grijze binnenzee, die je lijken in te willen sluiten en op te slokken. Er is altijd wind in Puerto Natales. Heel veel wind. En heel veel honden. De straten zijn dan ook fantastisch schoon. Zelfs de hondenpoep is weggewaaid (of opgegeten door andere honden, dat weten we niet precies).

Maar Puerto Natales is een typisch geval ´ruwe bolster, blanke pit´. Het ronduit desolate aanzien van dit dorp is echt slechts een facade, want eigenlijk was het hier gewoon echt heel relaxed.

Voor de lezers onder jullie die Lord of the Rings een beetje kennen: dit was ons Rivendel. Een plek om even op adem te komen van onze avonturen, voordat we weer verder gingen naar het volgende.

We zijn in totaal 3x in Puerto Natales geweest, en 3x was het een oase. De welkome stilte voor één van de stormen die we getrotseerd hebben. Dit gekke plaatsje is altijd goed voor ons geweest. Fijne hotels (warme douches!), fijne restaurants (Italiaanse pizza´s!), goeie busverbindingen en een heel eigen karakter.

We merken nu pas dat we eigenlijk nauwelijks foto´s hebben gemaakt van Puerto Natales. En misschien is dat maar beter ook.

Zo blijft de mythe van dit eigenaardige dorp denk ik het beste in stand...

• 15 Maart 2015 - 23:54

Wil:

Onderhoudend verhaal zo laat op de avond Wil

• 16 Maart 2015 - 14:15

Mama Ineke:

Tjonge wat een verwennerij, na dagen, zo een beetje 5 x per dag te kijken en de oude verhalen herlezen, nu inene weer vollop meelezen met jullie laatste nieuwe avonturen. Heerlijk!

• 16 Maart 2015 - 14:55

Marianne:

Gelukkig hadden jullie daar een beetje leuke hotels anders waren jullie vast weggewaaid.
    Snap dat na drukte dit wel een heel lekker plekkie was.
    Maar als je die luchten omschrijft..... Mmmmm
    Is daar altijd veel wind?? en regen???
    Nou ja de honden en hotels zijn leuk!!!
    Dag Pieter Post X

• 16 Maart 2015 - 16:17

Laurens:

@Marianne, in het zuiden van Patagonië waait het standaard windkrachtje 3, om soms zomaar aan te zwellen tot een 7, 8 of misschien soms zelfs wel 9.

Mede daardoor is het weer heel erg veranderlijk. Het ene moment loop je in je korte broek en tshirt in de volle zon, en het volgende moment zou je willen dat je een regenjas had :-)